MH-resultat för E-kullen
E-kull
Kullar
Start
Copyright © 2008 Carlshill´s Kennel
=Ego =Elvis=Enzi=Essie=Ester=Exa =Eziva |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a. KONTAKT
Hälsning |
Avvisar kontakt - morrning och/eller bitförsök. |
Undviker kontakt - skyggar och drar sig undan.
|
Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte Color undan.
|
Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad.
|
Intensivt kontaktbeteende mot testledaren, kan hoppa och gnälla.
|
1b. KONTAKT
Samarbete |
Följer ej med trots upprepade försök att locka. |
Följer med mot-villigt. Strävar mot fö. eller stretar åt annat håll.
|
Följer med hela sträckan, neutral.
|
Följer med villigt. Engagerar sig.
|
Följer med villigt. Visar intensivt intr. mot testl. hoppar, gnäller.
|
1c. KONTAKT
Hantering |
Avvisar. Morrar och/eller bitförsök. |
Undviker, drar sig undan, söker ev. stöd hos föraren.
|
Accepterar. Är neutral.
|
Accepterar. Svarar med kontaktbe- teende.
|
Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren. |
2a. LEK 1
Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker - startar långsamt men blir aktiv.
|
Leker aktivt, startar snabbt.
|
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt.
|
2b. LEK 1
Gripande |
Griper ej.
|
Griper ej, nosar på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet.
|
Griper direkt med hela munnen.
|
Griper direkt, hugger föremålet.
|
2c. LEK 1
Dragkamp |
Biter ej.
|
Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot.
|
Biter - drar emot, släpper, tar om.
|
Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testl. släpper.
|
Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testl. släpper.
|
3a. JAKT
Förföljande |
Startar ej.
|
Startar men avbryter.
|
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
|
Startar med hög fart, målinriktad
- bromsar in vid bytet.
|
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända.
|
3b. JAKT
Gripande |
Nonchalerar bytet/ springer ej fram till föremålet.
|
Griper ej, nosar på föremålet
|
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
|
Griper direkt, släpper
|
Griper direkt, behåller bytet
|
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger.
|
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka akt. -höjningar.
|
Är uppmärksam, ngt. orolig. Vandrar runt efter hand.
|
Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter.
|
5a. AVST. LEK
Intresse |
Engageras ej av fig. Ointresserad. |
Kontroll. Avbrott
kan förekomma.
|
Intresserad, följer fig. utan avbrott.
|
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök.
|
Mycket intr. Vill iväg. Upprepade startförsök.
|
5b. AVST. LEK
Hot/agg. |
Inga skall eller morrningar.
|
Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. första del.
|
Enstaka skall och/ eller morrningar under mom. första och andra del.
|
Visar hotbeteende, skall och morrningar under mom. första del.
|
Visar hotbeteende, skall och morrningar under mom. första och andra del.
|
5c. AVST. LEK
Nyfikenhet |
Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad. |
Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet.
|
Går fram till den dolda ,men talande figuranten.
|
Går fram till fig. med låg kroppställning och/ eller tidsfördröjning.
|
Går fram direkt till fig. utan hjälp.
|
5d. AVST.LEK
Leklust |
Visar inget intresse.
|
Leker ej men visar intresse.
|
Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot.
|
Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot.
|
Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej.
|
5e. AVST. LEK
Samarbete
|
Visar inget intresse.
|
Blir aktiv men avbryter.
|
Är aktiv med fig. när denne är aktiv.
|
Är aktiv med fig. intresse även mot passiv fig.
|
Uppmanar passiv fig. till fortsatt lek.
|
6a. ÖVERRASKN.
Rädsla |
Stannar, kort stopp.
|
Hukar sig och stannar.
|
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
|
Flyr högst 5 meter.
|
Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN.
Hot/agg. |
Visar inga hot-beteenden.
|
Visar enstaka hotbeteenden.
|
Visar flera hotbeteende under längre tid.
|
Visar flera hotbe-teenden och någon attack.
|
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN.
Nyfikenhet |
Går fram när fö. lägger ner overallen/går inte fram. |
Går fram när fö. sitter på huk o talar till overallen -lockar på hunden.
|
Går fram till overallen när föraren står bredvid.
|
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
|
Går fram till overallen utan hjälp.
|
6d. ÖVERRASKN.
Kvarstående rädsla |
Ingen tempo-
förändring eller undanmanöver.
|
Liten båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna.
|
Båge el tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen.
|
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e.ÖVERRASKN.
Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen.
|
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle.
|
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen.
|
Biter i/lek mot overallen. Intresset minska efter hand. |
Biter i/leker med overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSL.
Rädsla |
Stannar, kort stopp.
|
Hukar sig och stannar.
|
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
|
Flyr högst 5 meter.
|
Flyr mer än 5 meter.
|
7b. LJUDKÄNSL.
Nyfikenhet |
Går inte fram |
Går fram när föraren sitter på huk o talar till skramlet - lockar på hunden.
|
Går fram till skramlet när föraren står bredvid.
|
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet.
|
Går fram till skramlet utan hjälp.
|
7c. LJUDKÄNSL.
Kvarstående rädsla |
Ingen tempoför-ändring eller undanmanöver.
|
Liten båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna.
|
Båge el tempoväx-ling vid första pas-sagen. Minskat utslag vid andra passagen.
|
Båge el tempoväxl vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL.
Kvarstående intresse |
Inget intresse för ljudkällan.
|
Stannar upp. Luktar på ljudkällan vid ett tillfälle.
|
Stannar upp. Luktar / tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen.
|
Biter i / lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter i / leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN
Hot/agg |
Visar inga hot-beteenden.
|
Visar enstaka hotbeteenden.
|
Visar flera hot-beteenden under längre tid.
|
Visar flera hotbeteenden och någon attack.
|
Visar flera hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN
Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig.
|
Tittar till mot spö-kena då och då.
|
Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott.
|
Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.
|
Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet.
|
8c. SPÖKEN
Rädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.
|
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren, Någon avstånds- reglering.
|
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll.
|
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll.
|
Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen.
|
8d. SPÖKEN
Nyfikenhet |
Går fram när föraren tagit av figs förklädnad.
|
Går fram när föraren talar med fig/ lockar på hunden.
|
Går fram till spöket när föraren står bredvid.
|
Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet.
|
Går fram till spöket utan hjälp.
|
8e. SPÖKEN
Kontakt |
Avvisar eller undviker kontakt-försök.
|
Accepterar kontakt - helt oengagerad. Men drar sig inte undan.
|
Besvarar kontakt när figurant bjuder.
|
Tar kontakt själv. Balanserad.
|
Intensivt kontakt-beteende mot figuranten. Kan hoppa och gnälla.
|
9a. LEK 2
Leklust |
Leker ej.
|
Leker ej men visar intresse.
|
Leker - startar långsamt men blir aktiv.
|
Leker aktivt, startar snabbt.
|
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt.
|
9b. LEK2
Gripande |
Griper ej.
|
Griper ej direkt, nosar först på föremålet.
|
Griper försiktigt eller nyper i föremål.
|
Griper direkt med hela munnen.
|
Griper direkt, hugger föremålet.
|
10. SKOTT
|
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.
|
Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet.
|
Avtagande reaktioner på skotten / riktar intresse mot skytten / återgår till aktivitet/passivitet
|
Avbryter aktivitet / låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. |
Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flyktendenser / avstår skott. |